handdator

Visa fullständig version : Tema: Järnbrist.

Sidor : [1] 2

Ulferic
2007-01-09, 16:23
Har en tid lidit av järnbrist. Dags för en kur. Lite bultar, nycklar och Polhem. Hoppas fler kan hjälpa till med min brist på järn. Kanske det kan bli en lång järntråd av det hela.

Björn L
2007-01-09, 19:23
Här kommer lite bilder på diverse järnsaker som jag hittade i mitt "pojkrum"..

Ulferic
2007-01-09, 19:32
Kul att det dyker upp lite järn. Mitt pojkrum kallar gumman för gubbrummet. Följer upp med ett parplyställ och eldställ. Paraply inget för mig. Däremot behövs några eldgafflar.

hose
2007-01-09, 19:40
En nøgle og en lås.
Nogen som har lyst til at forsyne mig med en nøgle magen til? Ca 10 cm lang. Jeg mangler en sådan til låsen. Den viste nøgle er 5 cm.
Der er 4 låse i møblet og jeg har kun den ene nøgle, den lille. De 3 større låse mangler nøgle og det er lidt surt med så gamle låse.

Björn L
2007-01-09, 19:46
Plockade ihop lite till...

Ulferic
2007-01-09, 19:49
Har en del nycklar hose. Även om skillnaderna mellan dom ibland är liten så passar dom lik förbaskat bara i ett hål. Vet att du frågat förut om nyckel och tyvärr är nog möjligheten att hitta en likadan liten. Vissa lås kan man stoppa i nästan vad som helst och det går att öppna. Har du ingen smed som kan hjälpa dig att tillverka en ny.

Björn L
2007-01-09, 19:52
Den här står på "mina marker" och är en liten favorit i ämnet järn.

Ulferic
2007-01-09, 19:57
Nu får 766 häcken full när han tittar in nästa gång. Vägen till bruket är en riktig goding. Nätterna är väl mörka uppe hos dig?

hose
2007-01-09, 20:00
Har en del nycklar hose. Även om skillnaderna mellan dom ibland är liten så passar dom lik förbaskat bara i ett hål. Vet att du frågat förut om nyckel och tyvärr är nog möjligheten att hitta en likadan liten. Vissa lås kan man stoppa i nästan vad som helst och det går att öppna. Har du ingen smed som kan hjälpa dig att tillverka en ny.
Jeg har ledt og ledt og fundet en som mangler det midterste hul. Ellers så passer den og det hul kan jeg sagtens få lavet. Men den er ikke helt magen til. Og det vil jeg gerne have. Den er også lidt kort, men passer og skal bare files. Og så skal "ombukket" beskæres til halv størrelse.
Jeg fandt faktisk en internetauktion med 37 nøgler hvor den ene bare lige var. På vej hjem i bilen blev jeg overbudt - så var det løb kørt. Jeg forsøgte at kontakte auktionshus for at formidle køb af den ene, men jeg hørte aldrig fra dem igen. De lovede godt nok, men køber var åbenbart en sky samler :confused: .

hose
2007-01-09, 20:18
Rødspætter hedder de i Danmark
Katfott er det svenske navn
Til at håndtere sække.

Ulferic
2007-01-09, 20:18
Skaffa ett gammalt komplett lås med nyckel är ett alternativ. Men jag förstår att du inte vill förändra eller göra ingrepp på möbeln. Har en låda med nycklar någonstans. Skall leta så får jag se om det finns någon passande.

hose
2007-01-09, 20:20
Og så i våbenafdelingen for ingen jernmangel uden blankvåben
Yatagan med træskæfte. Fra Tyrkiet.

hose
2007-01-09, 20:24
Skaffa ett gammalt komplett lås med nyckel är ett alternativ. Men jag förstår att du inte vill f-örändra eller göra ingrepp på möbeln. Har en låda med nycklar någonstans. Skall leta så får jag se om det finns någon passande.
Tak det vil være dejligt.
Eftersom jeg har 4 rigtig gamle låse så er det et meget stort indgreb at skifte ihvertfald de 3. Det er noget med håndsmedede søm og så bliver der mærker i træet efter skiftet eller de nye låse skal være større.

Ulferic
2007-01-09, 20:27
En 20 cm. lång munk. Min blygsamhet gör att jag inte visar baksidan. Men alla förstår nog.

hose
2007-01-09, 20:36
Lodder af jern ikke specielt usædvanlige. Morteren fandt jeg på en gård som skulle rives ned. Jeg kikkede om noget kunne bruges. Fandt så denne et træ var vokset op omkring den så kun ½ stak ud. Godt vi har Victorinox:D
Idag bor den i min have. Min kone vil ikke have den ind hun siger at jeg har nok mortere. De øvrige er i messing og bronze. Så vi har indgået det kompromis at de er i i huset og jernmorteren bor udenfor.
Dejlig munk.

Björn L
2007-01-09, 20:41
Dessa användes som betalningsmedel vid "mitt" järnbruk. Tyvärr var jag lite för ung (ca 10 år) när jag var med farfar och tittade på gamla saker i den ena flygeln till herrgården. Det låg massor av olika poletter kastade på golvet. Det fanns även annat som i dags läget hade varit mumma att äga. Bland annat en uppsjö gamla film affischer. Alltihop numera slängt tyvärr.. :( Hade jag vetat det jag vet idag hade jag nog försökt att förhandla till mig betydligt fler saker.. :o

hose
2007-01-09, 20:55
Vi skal da lige have denne. 37 cm høj og tung som bare.

hose
2007-01-09, 20:58
Og en huks - beregnet til at håndtere tømmer eller specielt trækasser.

hose
2007-01-09, 21:03
En saks eller to kan heller ingen undvære.:p

Ulferic
2007-01-09, 21:36
Kul att det finns så mycket järn i stugorna. Välling-skeppsklockan var bra. Håller med dig Björn. Tänk om man haft vett och förstånd att ta hand om alla grejer som slängdes när gjuteriet som jag jobbade på stängdes. Full storm eller näst intill. Risken för strömavbrott stor. Som tur är har jag några kaminer i reserv.

Ulferic
2007-01-09, 22:02
Järnet har också funnits i de finare salongerna.

hose
2007-01-09, 22:03
Fine ovne. Her er lidt fra kvindernes verden.
Strygejern og et net til at stille det på. Samt to til at stille strygejernene på. De to små er henholdsvis 14cm og 9,5 cm

hose
2007-01-09, 22:10
Fra mændenes verden to yderpunkter. Fiskerens ålejern og (replika) af sværd

Björn L
2007-01-09, 22:18
Här hos "mig" har det en gång i tiden varit mycket järn i elden..

hose
2007-01-09, 22:19
Til de store sælgere på Tradera og til de små sælgere:o

hose
2007-01-09, 22:31
Pas på pengene. Pengeboks fra min kones bedsteforældre. Tidlig på 1900tallet. Træmalet jern.

Ulferic
2007-01-09, 22:43
Kul kväll med mycket järn. Tror jag är någorlunda kurerad men behöver nog några järn även i morgon. "Mitt" bruk kört hårt med Arn ett tag till. Så länge folk betalar för något som inte finns och dessutom ofta är släkt med den icke existerande så kör vi vidare.

766
2007-01-10, 07:39
Faktum är att man känner sig på något vis hedrad efter alla järnen.
Mitt "nät" hemma är för tillfället kass och stor förflyttning av bokhylla med både böcker och paket innehållande jag vet inte vad är på gång så huvudjacket kan kommas till.
Man blir så trött på alla grejor, har helt enkelt för mycket när det skall flyttas på.
Får slänga in en kvarleva i järn från Bengt Jansson som såldes på auktion (år-1711).

Men när "nätet" kommer igång så har jag en "tacka" som kan presenteras.

Det senaste nu för mig är sten, sten är så mysigt, nästan ännu mysigare än järn.

Ulferic
2007-01-10, 08:42
Fortsätter att slå ett slag för järnet innan tråden kallnar. Läste att du numer tänder på sten. En stenbit smakar fågel. Vi får väl öppna en stentråd vad det lider. Åter till järnet. Järnplatta, 23 kilo. Signerad i hörnet Allan Ebeling. Lite modernare järn, men ändå.

766
2007-01-10, 09:10
Plattan är najs! Vi får införa lite svängelska.

Jag bytte till mig en Nattvardsplatta från 1600-talet, ägaren var trött på att forsla den både hit och dit vid dvs försäljningar.

Ulferic
2007-01-10, 13:45
Finns fortfarande lite järn kvar. Två riktiga "järngubbar" Bolindarna förevigade i järn som sig bör. Inget medaljformat utan rejäla storlekar. Diameter 27 cm. Naturligtvis gjorda på Bolinders. Signerade Lea Ahlborn som var en skicklig gravör av medaljer och även dessa.

Ulferic
2007-01-11, 08:28
En sak med nummer 14:s profil. Dessa är lite luriga då det gjorts ett antal senare gjutningar. Visserligen stämplad Finspong. Åldern kan vi nog lämna därhän men ändock järn.

766
2007-01-11, 09:23
Nu börjad det bli dax för primitivt järn med dvs inneslutningar osv.
Lite med charm åt det hållet.

Ulferic
2007-01-11, 09:37
Förstår att du är sugen på lite riktigt järn 766. Tyvärr blir det från min sida bara järn som inte är så lättsmält. Men för att hålla liv i tråden så är det inte uteslutet att det blir lite inneslutet.

766
2007-01-11, 09:50
Ta en närbild av ditt äldsta pressjärn, det kan nog vara interssant för damerna att skåda en riktig hammel och även för mig.

Ulferic
2007-01-11, 10:06
Inte det äldsta men roligt ändå. Har visat den förut, men det mesta går ju i repris. Hemmabygge, löstagbart trähandtag för snabbt skifte mellan järnen. Medan det ena används värms det andra och vice versa. Vet inte hur gammalt det är men tror inte att det är äldre än sekelskiftet 1900.

766
2007-01-11, 12:27
En fördel nu är att bilden har blivit bättre.

Jag har ett järn som varit målat med silverbrons, har brännt det i eld, behandlat det med lösningsmedel och nu i slutfasen får man ta bort varje 0.1mm 2 med kniv, verkar som om aluminiumet i färgen på något vis förenat sig men järnet så det sitter bättre än "gjutet".
Ja det är inte lätt att få ordning på prylarna när folk har varit framme och förskönat.
När jag ger upp kommer en bild att produceras.

Ulferic
2007-01-11, 12:39
Storleken sägs vara utan betydelse men har sina fördelar i alla fall på den bildliga ändan. Storbild på mortel.

Johan B
2007-01-11, 12:52
Det finns ingen som har något vackert från Breven bruk?

766
2007-01-11, 13:04
Nej det finns det inte.

Nu börjar det likan något U... en riktigt mysig mortel, härlig patina.
Den som kan efterlikna den i nuläget är värd Nobelpris.

Peter kan vi få en uppgift om vad för känslor som skapas när du ser ytan.
Det är väl som med stor del av "oss" ingenting.

Peter S
2007-01-11, 14:31
Helt rätt! Ingenting! Jag har en marmormortel därhemma som fungerar alldeles ypperligt och jag hade ändå inte tänkt byta ut den.
I övrigt har jag inget till övers för "allmoge" i största allmänhet, kanske för att jag inte är ruinromantiker. Jag tror på människans utveckling över tiden och att man anpassar föremålen efter sina behov. Föremål gjorda igår eller för tvåhundra år sedan har ingen betydelse för mig. Ska det vara gammalt ska det vara högrestånds och perfekt för att attrahera mig.

Därför kommer jag heller inte med några omdömen om denna mortel.

766
2007-01-11, 15:07
För min del är det lite svårt att förklara men .... just detta tidiga material där folk har kämpat en hel del för att få fram just "detta" är väl rätt så "bra".
Ännu ett viktigt.... att efterapa är tusan så svårt så man kan i överskådlig framtid vara säker på att en hel del människor har nyttjat just detta obj.
Pluss att jag för min del har en konstnärlig ådra som sammanfaller med just den som skapat, varenda "form" är just så som jag vill ha den och så var det tydligen för den som gjorde någon gång på 1700-talet.

Jag tror att det konstnärliga sambandet med människor från förr är det mest drivande.

Får väl tillägga att allt konstnärligt verkar rinna ur folk ju längre tiden går.
Nu är det bara konstigt som gäller till större delen.

Hald o Gate var en killar med sinne för "vackert". Om man skall ta några "nya".

Ett stort arbete bakom är också en drivfjäder bakom antikt, där kan vi slänga dessa fabriksframställda alster i väggen.
Nä tacka var jag något som en snubbe har vandrat i berg 3 månader för att välja ut den skönaste roten och sedan börjat arbeta den till vad han tyckt var bäst, det blev något av det kan jag försäkra.

Konst betyder att kunna, det behövs inte så mycket kunnande i dagens läge i jämförelse med förr.

Ulferic
2007-01-11, 15:36
Hej Johan. Brevens bruk har jag inget av. Finns säkert ett och annat i Närke som kommer från Breven. Är lite osäker på hur manufakturen stämplades men hade inte bruket samröre med Häfla och stämplade med ett H. Vet att B i en ring användes av Breven, men som sagt osäker hur dom stämplade. Om du vet hur Johan får du gärna skriva vad du vet.

Ulferic
2007-01-11, 17:19
Ber om ursäkt Johan. Kollade upp det jag skrev ur minnet. Minnet har fel. Breven använde sig av B plus en del andra stämplar. Häfla använde ett H med en J-liknande tecken hängande på tvärslån på H-et.

Ulferic
2007-01-11, 17:30
Kör på med lite udda järn. Platta märkt på framsidan 30.5 cm. Mörser 1914-1916. På baksidan System Skodawerke A.G. Pilsen.

hose
2007-01-11, 17:44
Jeg er helt på linie med 766. Ikke at jeg har mange ting af jern, men lidt er det blevet til. Min passion er kobber og messing. Det er helt fantastisk med gamle ting som er repareret igen og igen. Man kan se hvordan tingene har haft en betydning. Sålænge de overhovedet har kunne repareres - så har kobbersmeden gjort det.
Jeg kan se for mig, en gryde brugt gennem et menneskeliv eller to, ejeren gående med tingen under armen for endnu engang at få kobbersmeden til til at reparere de sidst tilkomne huller. En sådan ting taler til mig:) Den fortæller noget om et hårdt liv og at ting havde en brugsværdi - måske gennem 200 år. Det køber jeg.

og til 766 du har ikke kommenteret min skål nr 2.

LasseC
2007-01-11, 17:50
Jag har en stämpelbok för järnstämplar.
Brevens bruk har ett otal stämplar för olika saker bl.a. järnmanufaktur.
mvh DG

Peter S
2007-01-11, 18:44
Konst betyder att kunna, det behövs inte så mycket kunnande i dagens läge i jämförelse med förr.

Du har glömt hela betydelsen av ordet "konst"! Klippt från Wikipedia:
"I antikens Grekland stod begreppet för praktiskt kunnande, i kontrast till teoretiska kunskaper, och i denna äldre betydelse kan alla mänskliga aktiviteter som kräver vissa färdigheter kallas för konst. Antikens greker skiljde också på sådana aktiviteter som resulterade i verkliga ting och sådana som producerade bilder av ting, och ända fram till 1700-talet kallade man också avbildande ting för konst. Dessa betydelser av ordet finns kvar i svenska språket i till exempel "konstgödsel" - som kräver mänskligt kunnande - och "konststycke" - som förutsätter skicklighet."

Jag säger bara konstläder, konstsiden, konstgräs...

766
2007-01-12, 06:28
Peter för tusan.
Ok att göra konstgräs för 2000år sedan var kanske det yppersta kunnandet inom konsten men att kunna och kunna in i tusan i tillverkningshänseende måste vara mer konst än att bara kunna lite (göra liten enfärgad gräsplätt).
Med andra ord ju skönare en sak förmedlingsmässigt är när den är färdig ju mer konst förmedlar den.
Det gäller att kunna och ju "mer" man kan ju mer konstnär är man.
Rembrandt var en riktig konstnär, jag ryser vid bara tanken på hans verk.

Hose silver nr:2 var lite för "blygsam" vid en jämförelse med vad som finns.
Ok hade den varit gjord i 2mm gods så....

766
2007-01-12, 06:36
Här har vi konst... det fodras en hel konstnär för att framställa en sådan urna, är väl inge som betvivlar det, eller?
Såldes för ett tag sedan i S.. men blev säkert billigare än ett Popglas.
Den som tycker att ett popglas är skönare än urnan sträcker upp en hand.

766
2007-01-12, 06:48
Måste säga "för F... Peter" Du med konstgödsel.
Konst i det sammanhanget är en förkortning för konstgjort där konstgjort står för framställt på ej så naturlig väg som ursprungs produkten.
Man undrar hur det står till i Stocken?
Är det konst-igt att man längtar bort nån gång?

Tingeling
2007-01-12, 15:06
Har inte mycket av järn men för att tråden ska fortsätta visar jag det lilla som finns. Kommer inte ihåg om denna har varit med förut.

Tingeling
2007-01-12, 15:10
Den som kommer och friar till mig kommer ingen vart med en bukett tulpaner, men en knippa av dessa så behöver han inte ens fria.

Tingeling
2007-01-12, 15:13
Hästprylar, fick inte med stigbyglarna.

Sladden
2007-01-12, 15:23
Städse vi vandra......
Vackert är det, Tingeling.

766
2007-01-12, 16:36
Städet var kanon, hornet påminner om långbens nos i tidiga tecknade filmer, eller var det någon annans nos?
Så skall en järnbit se ut....jättemysig i o m att det är smitt.

Ulferic
2007-01-12, 16:55
Häftigt städ Tingan. Men föredrar ändå alnarna. Någon sockenlikare? Kul med alnar och alnens längd beroende på var man befinner sig.

Ulferic
2007-01-12, 17:01
Visst skall vi fortsätta järntråden. Skall i alla fall leda vad gäller vikt. Cirka 275 kilo järn på tomten.

Kecke
2007-01-12, 17:04
Häftigt städ Tingan. Men föredrar ändå alnarna. Någon sockenlikare? Kul med alnar och alnens längd beroende på var man befinner sig.
Hur varierar sig en aln, beroende på var man befinner sig? :confused:

Ulferic
2007-01-12, 18:37
Hej Kecke. Gör det enkelt för mig. I verkligheten var det lite mer komplicerat än så här. Fanns även något som kallades skräddaraln. Damerna ville inte betala för sömmånen. Den alnen var alltså lite längre än en normal aln. Har läst detta någonstans så det är nog sant.

Ulferic
2007-01-12, 18:40
Att göra det enkelt för sig är inte så lätt. Glömde bilden.

hose
2007-01-12, 20:17
Ja hvis vi skal gå til yderligheder så har jeg et anker her. Men det her det er et anker og vægten uha uha ved det ikke, men 500kg er det sikkert.

Ulferic
2007-01-12, 20:23
Nu får du ge dig hose.Med vikten på mitt ankare menar jag vikten på de två krokarna i botten. Hela ankaret väger 600 kilo. Där fick du.:)

hose
2007-01-12, 20:26
Jeg kender ikke vægten, men det er over 2 meter højt som det ligger der. Bemærk blomsterkummen den er som et kloakrør. Hvad er højden på dit?
Jeg skaffer vægten på mandag.

Ulferic
2007-01-12, 20:38
Gick ut och mätte ankaret trots ösregn. Totala längden är ganska exakt 2 meter. Om jag skall var ärlig så vet jag inte vad ankaret väger men kan tänka mig att det väger omkring 300 kilo.

LasseC
2007-01-12, 20:39
Läste inte tråden förrän nu. Vilket underbart städ Tingeling. Får rysningar när jag ser det.
mvh LasseC

hose
2007-01-12, 20:48
Jeg ved heller ikke hvad det vejer, men vi har folk til den slags ting så mandag så ved jeg.
Jeg må så indrømme at det ikke er mit. Det ligger på mit arbejde og det er så stort, at vi ikke anede hvad vi skulle gøre med det og hvor det skulle placeres. Men vi fandt et sted.
Vi har også nogle kanoner både svenske og danske. Jeg har ikke taget billeder af dem, men det skal jeg gøre når jeg igen er på jobbet. De danske er ca 3 meter lange og de svenske et par meter - med dem tror jeg nok at jeg sætter rekorden.
Vi har også et anker på 3½ - 4 meter tror jeg. Hvis jeg ligesom skal sætte trumf på :D
Og så har vi en kanon 4 måske 5 m lang. Har slæbt den med fra flere steder. Den er så stor at ingen gennem tiden (overhovedet) har overvejet om den skulle hjem i haven :o

Tingeling
2007-01-12, 21:31
Skriver lite om alnmått om det är någon som är intresserad:

Redan på 1400talet var Rydaholmsalnen ett vedertaget längdmått och på 1600talet bestämdes det att Rydaholmsalnen skulle vara förebild för rikslikaren. Alnen skulle vara 59.3 cm och skulle sedan vara uppdelad fot, kvarter och verktum. Utifrån den alnmåttet gjordes modeller som skulle sättas upp på kyrkor och på rådshus. Tror det fortfarande finns någon kyrka som har kvar sin likare hängande.Kyrkan där jag bor har haft en men den är försvunnen tyvärr.

Det var inte vem som helst som fick göra dessa likare, de skulle ha ansvar för att längden var korrekt och skulle justera dem. Den med krona på min bild är gjord i fristaden i Eskilstuna, tydligen mellan 1725-1760, min är daterad 1751.

En sockenlikare hade oftast 2 olika mått, på ena sidan aln, fot och tum. På den andra sidan var de olika måtten för kubiska mått angivna.

De av trä användes nog mest till textilier och är oftast inte krönta, här är en som jag köpte på tradera för ett tag sedan. Måttet är endast uppmärkt med mässingsbleck, och träet är alldeles silkeslent att ta i.

766
2007-01-13, 11:31
Då får jag väl skryta med att jag har det minsta och nyaste ankaret, ett förkromat där funktionen är genomtänkt till tusen.
Tyvärr ingen kamera här och ingen bild, kass med nedlaggd telefon.
Men bild kan komma i framtiden.

Mys pys... förväntningarna i dag var lika med noll men det blev över förväntan. Njutningen stiger så fort jag ser på "underverket".

Ulferic
2007-01-13, 12:20
Återgår till lite mer normalstort järn. Min egen favorit, beroende mest på att jag har ingen aning om ålder. Har frågat runt lite men fått olika svar så att det inte är någon ide att tro varken det ena eller andra. Med en veke och lite tran elller annan olja så sprider den lite ljus.

Björn L
2007-01-13, 17:18
Den förstår jag att du gillar Ulferic ! Vilken grej ! Hittade lite mer järn saker men de kändes simpla efter vad vi har fått se här på slutet. Men jag visar väl upp dom ändå... Jag gillade bla Tingelings städ extra mycket (hovslagare som man är) det var mycket trevligt..

Ulferic
2007-01-13, 18:33
Bra att ha ordning på spisringarna. Här lagas mat på järnspis nästan hela vintern. Dörren till vinden? Bäst att smida så länge järnet är varmt. Förr eller senare blir det varg av denna tråden också. Gjuten sättugnsplatta.

Sladden
2007-01-13, 21:27
Läcker!
Jag menar din "transtake"!

Sladden
2007-01-13, 21:40
Replikerar med lite "cold steel".

Sladden
2007-01-13, 22:04
Och lite till.

766
2007-01-14, 09:05
Det är synd att man inte har kunnat vara med och visa bild på det järnföremålet mag har nu när det har hettat till så pass.
Men jag kan ju besktiva målande, jag har ett städ som väger kanske lite över
100kg är rätt så högt i förhållande till dess längd.
Har haft ett som vägde 325kg också, ni vet ett sådant som man inte skulle
tappa på bara foten.
I dag känner jag mig riktigt pigg på att skriva massor, man tyvärr så ligger
nätet nere vilket gör det lite svårt.

Ulferic
2007-01-14, 15:47
Nätet återfunnet. Kul med lite kallt stål. Vackra knivar. Har trots vädret varir på loppis. Blev två nya pressjärn för en billig penning.Plus lite annat. Järn är mångsidigt och kan nyttjas på många sätt. Morteln har delat sig men ansågs tydligen så värdefull att den skickades till smeden för lagning. Borrad genom öronen, formad runt botten i en gjord skåra. Upp på andra sidan genom örat och fäst. Har visat den förut men här går det bra med storbilder.

766
2007-01-15, 09:04
En mortel som talar till En. Den säger Joho här är jag och mig inte vara gjord i går, jag är äkta vara gjord för att användas.

Städet innan hur stort är det?

Sladden
2007-01-15, 10:31
Härligt med lagningar på funktionella prylar. Ger dem ofta ett mervärde i mina ögon.

Ulferic
2007-01-15, 19:51
Många liksom jag hade säkert problem med både ström och dator i helgen. Visst är ström bra att ha men ibland kan annat ljus vara rogivande. Spiklyktan kom till heders i helgen.

Sladden
2007-01-15, 20:29
Kan man få se spiklyktan utan ljus innifrån?

E.B.
2007-01-16, 11:03
Har inte så mycket järn. Har inte sett något målat tidigare i tråden så jag får väl bidra med denna "tazza".

Tingeling
2007-01-16, 13:47
På första bilden såg det ut som tantgodisporslin men det blev bättre! Är det emalj eller målat?

E.B.
2007-01-16, 16:15
På första bilden såg det ut som tantgodisporslin men det blev bättre! Är det emalj eller målat?

Den är emaljerad och gjord i två delar.

Var på väg förbi den i affären för jag fick precis samma känsla som du. Tänkte bara kolla märkningen och fick en liten chock när jag lyfte på den och kände tyngden:)

Ulferic
2007-01-16, 17:12
Lite gräll men häftig E.B. Sladden ville se spiken i dagljus. Här kommer den tillsammans med en hållare till handlykta. Är nog dags att blåsa det sista järnet. Kul har det varit att se järn av alla sorter och storlekar. Blir säkert så att ett eller annat järn även i fortsättningen visas.

766
2007-01-17, 07:06
Tiden går och snart är tidpunkten inne för tackjärn.

hose
2007-01-17, 17:49
Vi returnerer til jern i overstørrelse. Her er en af de kanoner som står udenfor mit kontor. Og altså ikke min, men alligevel kan vi glæde os over lidt jern.

hose
2007-01-18, 00:26
Og lidt i den anden ende. Lysesaks. I jern er de usædvanlige i Danmark. Næsten alle er i messing, men her er et par stykker (som jeg tidligere har vist)

Ulferic
2007-01-18, 08:54
Danska försvaret verkar vara välutrustat vad gäller den senaste teknologin på kanonfronten. Lysesaksar i järn kanske är vanligare här än i Danmark. Har några stycken varav merparten är av järn.

766
2007-01-18, 09:31
Jag är jäkligt glad att jag inte har någon ljussax i mässing, eller det är jag inte, har haft en med smidda skänklar från 1600-talet och den hade jag kunnat visa här om jag haft den kvar.
I kväll öppnas min telelinje upp får man hoppas på och då skall vi smida emedan varmet är järn.

766
2007-01-20, 11:07
Järnets charm! Någon som inte känner den?

766
2007-01-20, 19:35
Mortelgäng kopia 2.
Helt i min smak, riktigt njutbar bild.

Ulferic
2007-01-25, 06:56
Fortsätter med lite gjutet. Köpte får ett antal år sedan ett par urnor som jag tyckte såg trevliga ut. Tyckte att dom skulle passa på verandan. För några månader sen kom jag över en katalog med texter och bilder på diverse gjutna föremål. Katalogen är tryckt 1936. Bl.a. fanns mina urnor med. Som ni ser på bild två skall dom ha fyra huvuden monterade. Mina har antagligen lämnat gjuteriet bakvägen eller också såldes en billigare variant utan bockar. Mycket man köpt är och förblir anonymt men någon gång blir ? ett !

766
2007-01-27, 21:47
Städ uthuggen med huggmejsel. Häftigt!

hose
2007-02-20, 21:29
Jeg supplerer med et foto af kanonen.
Og en lille jernkæde:D

LasseC
2007-02-27, 21:44
Det är väl bäst att jag lägger in något järn också.
Vet inte om man skall kalla den stora "stöten" för pistill eller rivare.
DG

LasseC
2007-02-27, 21:45
Den här är gjuten på Överrums bruk.
DG

766
2007-02-28, 07:43
Har den hunnit svalna efter det att den gjöts? Jo det har den nog men det är inte så länge den varit sval.
I dagens läge är en sådan mortel en het pryl.

LasseC
2007-02-28, 11:19
Jag fick den för ett antal år sedan av gjutmästaren som gjutit den. Tyvärr är han borta sen länge.

LasseC
2007-02-28, 21:59
Här är en garanterat äkta Husabyspegel. Den är gjuten i 3 delar av sjömalm.
Husaby använde uteslutande sjömalm till sina gjutjärnsalster.
Den är målad med någon typ av färg. Om detta var vanligt vet jag ej, men gjutjärn har ju en benägenhet att rosta väldigt lätt.
mvh DG

766
2007-03-01, 07:27
Att dom enbart använde sjömalm är en sanning som försvann med tiden.
Eftersom denna speglen är gjord efter 1800-talets mitt så var dom inte ute och plockade upp någon sådan malm till den utan då var det modernare "grejor" som gällde.
Vi får inte tro på för mycket sagor som vissa "duktiga" försäljare tutar i oss.
Det enda vi inte skall betvivla är att dom är duktiga sagoberättare.

LasseC
2007-03-01, 10:54
Nu tror jag Du trampar in i fel ämne 766. När det gäller de Småländska järnbruken är det jag som är experten. De flesta järnbruken blandade upp sin myr och sjömalm med bergmalm och då ofta hämtad på Utö.
Detta behövdes ofta då man framställde smidbart järn. Till gjutgods var sjömalmen bättre och lättare att smälta än bergmamlm.
Just Husaby var det järnbruk som använde sjömalm ända till slutet.
I boken "Från blästbruk till bruksdöd" som ingår i Jernkontorets bergshistoriska skriftserie (nr 34-37 Småländsk järntillverkning under 1000 år) står följande att sjömalmsjärnet ha en oöverträffad kvalitet för finare gjutgods.
Så detta är inte vad "sagoberättare till försäljare" tutat i mig utan det är den senaste forskningen inom området.
mvh DG

766
2007-03-01, 12:05
För en gångs skull skall jag inte tala emot utan svälja.
Jag blir så glad när jag har fel.

766
2007-03-01, 12:11
Läste en gång till och då slog det mig.... varför är då sjömalmen lättare att smälta?
Nu får vi riktigt testa här, sjömalm vad är det i förhållande till myrmalm?
Här börjas det kastas misstänksamma "blickar".

LasseC
2007-03-01, 13:38
Bägge två är limonitmalm som kan smältas enligt den s,k, direkta metoden som vi kanske inte ska gå in på här. Men det är så att olika malmtyper uppvisar olika egenskaper även om det i grunden är samma typ av malm, men det kan finnas inslag av olika komponenter. Andra metaller, fosfor, svavel osv.
Svårt att förklara så där utan vidare Du får tro på de vises ord och den erfarenhet som skapades hos de gamla gjutarna.
mvh DG

766
2007-03-01, 14:36
Usch jag har så svårt att bara svälja. Phu det är jobbigt!
Har kunnat vad som gjorde järnet mer lättflytande men har glömt, får väl kolla läget lite.

766
2007-03-03, 18:09
Någon som vet vad detta är för järn?

LasseC
2007-03-03, 19:14
Skulle kunna vara en "lupp" från en gammal järnsmälta av myr/sjömalm Den tycks innehålla en del slagg Men som sagt att avgöra sådant här bara på en bild är nästan omöjligt. Kan egentligen vara vad som helst som Du visar upp och vänder till med Ditt fotoprogram
Fortsatt trevlig helg 766

Hirvi
2007-03-03, 20:25
Jag tycker den ser ut som Fläskpankakan en Glasblåsare värmde på 60 talet i kylröret, tråden som höll den gick av! kom ut i sliperiet efter 2,5 tim, tycker mig minnas den såg ut så!!
Hirvi

FBQ
2007-03-03, 20:35
Slagg är roligt - fast jag kan inte så mycket. Jag tycker annars att hans bit liknar sentida myrmalmsslagg från Småland jag sett.
Här kommer först en bit från några järnframställningsugnar av äldre typ, troligen är den från romersk järnålder.
Andra biten är från Ransta hytta - den är från någon gång 1200-tal till ca 1500. Man ser att slaggen är något förglasad.
Det sista är typisk sentida hyttslag, den är från Överbo masugn, i bruk 1732-1793 (vill jag minnas att det var) som är helt förglasad.
Den sista är ett åkerfynd - och jag tror att den är fortida den med - troligen är det en del av luppen i botten på ugnen. Den är dels starkt järnhaltig och mycket tung - sedan är undersidan flat och verkar ha runnit ut mot en sandbotten.

Björn L
2007-03-05, 21:55
En liten fråga till dig 766 ! Av en sk paparazzi fotograf fick jag denna bilden härom dagen. Är detta verkligen dörren till ditt hus ? :)

hose
2007-03-09, 15:29
Længe siden vi har haft jern:) Længden er 60 cm idag. Må have været lidt længere oprindelig.
Dette er et håndbord. Hvor gammel skal jeg tro på at det er?
En tidligere ejer har vist ikke troet på at det var et bor.

hose
2007-03-09, 15:31
Boret er ikke så forfærdelig gammelt, men det er denne som vi straks tager for at hvile øjnene på noget godt.

Ulferic
2007-03-09, 16:38
Borret kallas här i Sverige för navare. Stick i en käpp i den någorlunda runda öglan och börja snurra. Har en hel hög liggande i källaren. Gör som du hose visar något roligare. Detalj på ett lås.

Hirvi
2007-03-09, 17:33
Det var rejäla doningar Ulferic!!

Tänkte ta med något på Järnbrist, det kom med lite järnväg på bilden Stockholm-Göteborg, Ni PESare vet nog vad det är på bilderna, jag vet! kom med förslag!!!!
Hirvi

Hirvi
2007-03-09, 21:52
Någon kan väl gissa!!!!
Hirvi

Ulferic
2007-03-09, 22:11
Sitter i mörkret framför skärmen och tittar på din bild. Gumman kom in och sa att det är bättre du tänder lampan. Tänk vad lite lys gör när man befinner sig på djupt vatten. Nu trivs jag som fisken i vattnet.

Hirvi
2007-03-09, 22:16
Det är bra med en gumma ibland,jag förstår vinken! men tror inte alla gör det.
Hirvi

Kecke
2007-03-09, 22:20
Jag bara älskar ditt sätt att uttrycka dej Ulferic.
Men ibland måste man ju själv koppla på hjärnan.......
åtminstone i smyg. ;)

Hirvi
2007-03-09, 23:24
Ja Ulferic du klämde det på ett bra sätt utan att alla förstod!
Det är en (eldkorg) för Ljusterfiske på natten, den jag har på bilderna har suttit utvändigt i fören på båten!
Hirvi

Ulferic
2007-03-10, 08:16
Morron Hirvi. Jo jag visste vad det var. Ville på ett lite udda sätt leda andra på rätt väg. Ett föremål som jag själv tycker är underbart. Bara att gratta till innehavet. Har bara en lite mindre sak. Korgen sitter på en stång och är upphängd så att korgen alltid hamnar i rätt läge. Var tvungen att ta ett foto på ett foto då jag annars var tvungen att flytta en massa bröte för att komma åt den.

Hirvi
2007-03-10, 09:05
Godmorgon! Ja där ser man, det var ju en fiffig upphängning,har tydligen funnits flera olika eldkorgar för detta ändamål, tjärbloss mm skall ha används har jag läst!!

Jag får väl ut och jaga vårfåglar, Hornborgasjön är ett ställe jag lagt några tusen timmar under åren,vårsuget ger sig till känna nu!!!!!
Hirvi

Hektor
2007-03-10, 10:29
Navare är inte bara stålet i form av skedborr eller spiralborr och likanade utan även anordningen som man roterar borret med. Så Hoses borr har man svårt att kalla navare för det är ingen, spiralborr med pinne för att rotera med.
Navare, drillborr och svängborr är dom alternativen som jag kommer på nu.
Dörren var svår att bedömma åldern på men gissar på 1400-talet.
Hoses borr kan vara gjort så pass sent som 1940.

Hirvi
2007-03-10, 15:56
Vad är det?
Hirvi

Ulferic
2007-03-10, 16:03
Har du kollat om tågen mellan Göteborg och Stockholm går som vanligt Hirvi.

LasseC
2007-03-10, 16:15
Kan man bli klassad som sabotör om man gör så:D
mvh Lasse

Hirvi
2007-03-10, 16:48
Bra gjort Ulferich! En på 50 som får den i handen kan eventuelt klara det, frugan är inponerad! Jag (sabotören) skall gå och sätta tillbaka den nu, tågen står på kö!!!!

Svaret var Järnvägsräls!!!!!! Hirvi

Hektor
2007-03-10, 20:31
Ulferic kan vi får se en navare med klass, Vi vill se navare med Klass!!!!!!!!!!
Måste helt enkelt utreda för omvärlden vad det är så inga missförstånd uppstår i framtiden.

Hirvi
2007-03-11, 08:43
Detta handsmidda borr 400 mm x 45 mm, vad har den för namn, borde vara jobbigt att få hål med det, vad kan det ha för ålder???
Hirvi

hose
2007-03-11, 08:58
Det hedder et skebor og stammer tilbage fra vikingetiden. Alderen på dit har jeg ingen anelse om. Du kan måske se noget her. http://www.vikingeskibsmuseet.dk/page.asp?objectid=156&zcs=458
Og her er forklaringen du skal et stykke ned. http://66.102.9.104/search?q=cache:MTQ0jD8zyfEJ:www.baskholm.dk/haandbog/15_borevaerktoej.html+skebor&hl=da&ct=clnk&cd=6&gl=dk

Eller her http://66.102.9.104/search?q=cache:kUsAMRiu8rYJ:www.haandvaerkernes-hus.dk/toemrer.htm+skebor&hl=da&ct=clnk&cd=7&gl=dk

Liljerik
2007-03-11, 09:25
Visar än gjuten skylt som sitter på ett hus i Jönköping. Trots att jag inte är det minsta religiös så skulle jag vilja ha en sådan på vårat hus också. Någon kanske vet om de gör fortfarande? För den är säkert inte gammal.

Ulferic
2007-03-11, 10:26
Kanske borde man ha skydd från ovan. Själv har jag två mer jordnära system som för ett Herrans liv vid obehörig visit. Slänger in en bild på ett skedborr. Total längd 65 cm. Tryckplattan är lekande vilket gör att man kan trycka på rätt bra vid drillandet.

766
2007-03-11, 11:15
U... är så "blygsam"... här har han en navare med tillhörande skedborr.
Jag visar Navaren utan, det är som en Arboda utan borr i chucken. Armarna är lite s-formade för att luftmotståndet inte skall bil alltför stort när "man" kommer upp i spinn med den.

Hirvi
2007-03-11, 12:15
Tackar hose för svaret och länkarna!!!
Hirvi

Ulferic
2007-03-12, 19:17
Den här tråden har malt på länge nu. Dags för lite hackat. Enkla bruksföremål som det funnits och finns mängder av. Lite extra är väl de två med hjärtan. De två andra är märkta Wira.

LasseC
2007-03-12, 19:32
Ulferic är de två med hjärtan inte märkta. Kan det vara något "hemmasmide" Verkar nästan som fästmansgåvor. Vackra

Ulferic
2007-03-13, 17:30
Hej Lasse. Detvå med hjärtan är omärkta. Ligger nära till hands att devarit avsedda som fästmansgåvor. Dagens loppisbesök gav faktiskt en hel del. Bl.a. denna trådspolare. Kanske inte så mycket järn men lite smide finns det allt.

Hektor
2007-03-13, 20:37
För min del tror jag inte på festmansgåvor, lite för mycket "fabrik" över dom så vitt man kan se.
Trådspolaren var ju inte så dum.

Björn L
2007-03-14, 21:07
Idag har jag letat fram min gamla järn tacka ! Den har legat under mitt hus och har inga synliga stämplar. Jag har sett en exakt lika tacka i utformandet som är upphittad en stenkast ifrån mig men den stora skillnaden är att den är mkt tydligt stämplad.

FBQ
2007-03-15, 11:41
Hektor - säg inte att inte fästmansgåvor kan vara fabriksgjorda - att kunna ge sin fästmö riktiga köpevaror :) Å andra sidan kan hjärtan finnas även på andra saker än fästmansgåvor.
Fast hackarna Ulferic har verkar var av lite senare "industrimodell".
Det finns en intressant artikel om hackknivar från Wira bruk i Upplandsmuséets årskrift 1992, där står en hel del om hur man ser skillnad på äldre och yngre kötthackar.
Jag tar med mina exemplar - jag nöjer mig med min gamla AP-bild även om den är väl odetaljerad.
Kötthacken till höger är en Wirahack av Fabian Stigberg (1811-1874) - den är av sen modell men ändå lite innan de riktiga "industrimodellerna" slår igenom.
Den vänstra har ganska mycket gemensamt med 1700-talshackarna men har en del drag som mera liknar tidigt 1800-tal, så jag har antagit att den är gjord någonstans i skarven däremellan.

FBQ
2007-03-15, 11:52
Under slutet av 1800-talet börjar Wira kopiera Eskilstunahackarna. Man börjar stämpla hackarna med bruksnamnet eller hela smedsnamnet, de får de här skaften med "kragarna" och överhuvudtaget en mer industrimässig finish.

Fast tydligen är de här hackarna ganska ovanliga - Eskilstunas lägre priser och köttkvarnen gjorde ganska snabbt slut på den här produktionen.

LasseC
2007-03-15, 19:44
Idag har jag letat fram min gamla järn tacka ! Den har legat under mitt hus och har inga synliga stämplar. Jag har sett en exakt lika tacka i utformandet som är upphittad en stenkast ifrån mig men den stora skillnaden är att den är mkt tydligt stämplad.

Intressant Björn. Verkligen mitt intresseområde. Den tackan som är stämplad vad har den för stämpel? Har Du bild på den
Hälsn DG

LasseC
2007-03-19, 18:46
Egentligen ligger väl den här tråden fel Allt är väl inte allmoge även om allmogen har använt prylarna.
Jag kanske har visat den här på någon annan plats. Men ni kan väl gissa.
mvh DG

LasseC
2007-03-19, 18:47
Den är gjuten på Bruzaholms bruk

Liljerik
2007-03-19, 19:06
Kommer inte på namnet som jag tänker på....vattenklocka var fel....
Jag tror att det är en mackapär som växlar upp trycket på vatten så att du får upp det på en högre nivå.....ja,ja, vattenpump då, men den drivs med rinnande vatten. Fattar inte riktigt hur det går till :D
Till vänster nertill har du väl en backventil.

Gissar bara....

Liljerik
2007-03-19, 19:10
LasseC, jag skulle vilja se den i genomskärning :D

LasseC
2007-03-19, 19:17
Du skulle må då:D :D

LasseC
2007-03-19, 19:18
Du är på rätt väg men namnet har Du inte kommit på Det finns två olika namn på den.

Hektor
2007-03-19, 19:57
Vädur. I principär det samma effekt som utnyttjas i kombinationen brytarspetsar och tändspole inom el-spänning. Hög hastighet som plötsligt bromsas och på det sättet bygger upp ett högt tryck.

LasseC
2007-03-19, 20:10
Liljerik Du har en bild och förklaring på den här länken

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4durspump

Det finns ett annat namn på den här pumpen och det är aqvapult.
Tillverkas visst fortfarande av Bruzaholms bruk. Claes Olson sålde den för ett antal år sedan.
Den är i det närmaste outslitlig.
mvh DG

Liljerik
2007-03-19, 20:31
Ok, du behöver inte dela på din vädur då länken förklarade allt LasseC :D
Tänkte ropa padda men då hade Hektor redan svarat.....vädur-padda, vädur-vattenklocka....tycker att jag var på rätt spår när det gäller namnet :rolleyes:

LasseC
2007-03-19, 20:43
Visst var Du på rätt spår. Vi bryr oss inte om Hektor/766:s svar:D
Ha en bra kväll
Hälsn Lasse

Hektor
2007-04-15, 18:09
Att rengöra eller inte rengöra det är frågan?

hose
2007-04-15, 19:07
Hvis du skal lave æbleskiver i den - så vil jeg anbefale rengøring:)

Hektor
2007-04-15, 21:36
Hose har du någon aning om "rökpipa" eller liknande från antingen Afrika eller S Amerika. Något som rymmer ungefär en liter.
Det är grejor på gång men man vet ej vad det är.

hose
2007-04-16, 07:00
:confused:

LasseC
2007-04-16, 18:43
Här är lite järn att fundera över:)

Kecke
2007-04-16, 19:04
Skovelhjul. :cool:

Hirvi
2007-04-16, 19:12
Har sett något liknande dom satte på traktorhjulen förr!
Hirvi

LasseC
2007-04-16, 19:45
Du har väl rätt Kecke men Du måste kanske precisera Dig lite.

Kecke
2007-04-16, 19:53
Det blir lite svårare......men ingen har väl sagt att det skall vara lätt. ;)
Tror bestämt att den har varit placerad i rinnande vatten för att driva en kvarn.

LasseC
2007-04-16, 20:02
Bra Kecke.
Det är resterna efter ett gammalt vattenhjul. Med den formen på "skovlarna" så bör det ha ha varit ett underfallshjul. I så fall så är det ett rätt stort underfallshjul ca 3m i diam. Så gott som allt trävirke är borta. Det finns lite rester av själva hjulstocken. Synd att man inte har försökt att bevara det bättre. Jag har nog tagit en bild på rännan där vattenhjulet suttit. Jag tror att det har varit en kvarn Upplysningarna är dåliga på platsen På dörren står bara "Obehöriga äga ej tillträde" Platsen är den vackra rastplasen vid Emån vid E22. Vi stannade där på vägen upp och fikade. Guldstjärna till Kecke (nu kallar väl n8 mig smöris igen):D
mvh DG

Hektor
2007-04-16, 20:18
Järnet är märkt HR sammansatt, undrar vilket järnbruk det kan vara?

Hur många i gänget har liknande järn? UlfE har väl något om inte annat!?

hose
2007-04-16, 20:55
Det var jo et æbleskivehjern.

Hektor
2007-04-16, 21:21
Hose du kommer med idel nyheter!!!!!!!!!! Här i den fina världen heter det munkjärn efter den bulle som bakades oftast hade en kalott på skulten.

hose
2007-04-16, 21:41
Ja ja - hos os er det æble skiver. Og det skal rengøres eller så kan du ikke munke!:D

LasseC
2007-04-16, 22:58
Det enda bruk som jag kan hitta som har HR tillsammans är Häryd Gnosjö socken faställd för tackjärn 1861. Visserligen har de in liten symbol mitt i H men det är mycket troligt att de hade en enklare signatur för manufakturerat gjutjärn.
I mina stämpelböcker kommer jag inte längre för tillfället.
mvh DG

LasseC
2007-04-17, 00:22
Här är rännan som det gamla vattenhjulet snurrat i. Det framgår alltså även här att det varit ett underfallshjul. En vacker kanal som leder in mot den förmodade kvarnen.
mvh DG

FBQ
2007-04-17, 11:10
Någon som vet var min stekpanna stammar ifrån?
Ortala hade en liknande stämpel - men det här är ett Ö.

LasseC
2007-04-17, 16:40
Öfverum hade ett Ö med en krona över i en oval ring för både stångjärn och järnmanufaktur. Stämpeln är fastställd 12/2 1857
mvh DG

Hektor
2007-04-17, 19:43
Jag tackar L... det är nog ett riktigt antagande, faktum är att H-et har sammanbindning med v form och det var väl något sådant du menade?
Ingen annan som har liknande järn?

nisse 8
2007-04-17, 21:37
Bra Kecke.
Det är resterna efter ett gammalt vattenhjul. Med den formen på "skovlarna" så bör det ha ha varit ett underfallshjul. I så fall så är det ett rätt stort underfallshjul ca 3m i diam. Så gott som allt trävirke är borta. Det finns lite rester av själva hjulstocken. Synd att man inte har försökt att bevara det bättre. Jag har nog tagit en bild på rännan där vattenhjulet suttit. Jag tror att det har varit en kvarn Upplysningarna är dåliga på platsen På dörren står bara "Obehöriga äga ej tillträde" Platsen är den vackra rastplasen vid Emån vid E22. Vi stannade där på vägen upp och fikade. Guldstjärna till Kecke (nu kallar väl n8 mig smöris igen):D
mvh DG

Det dryper av dig:D

FBQ
2007-04-18, 16:32
Tack för hjälpen Lasse!
Jag hade nog stirrat mig lite för blind på att den skulle vara gjord vid ett Uppländskt eller Västmanländskt järnbruk eftersom det var Uppland den kom ifrån.

Hektor
2007-04-18, 19:45
Har inte Ulfe.. ett sådant järn? Då blir man förvånad, är jag den ende?

FBQ
2007-04-18, 20:09
Funderat på att skaffa mig har jag väl - fast jag har bara eletrisk spis, och de är lite svåra att använda där.
Fast hittade jag en munkpanna från Viby bruk skulle jag slå till direkt.

Kecke
2007-04-18, 21:12
Har inte Ulfe.. ett sådant järn? Då blir man förvånad, är jag den ende?

Han har ju det mesta men vart har han själv tagit vägen? :confused:

LasseC
2007-04-18, 21:58
Jag har ett sådant järn liggandes på en hylla ute på altan. Den har tyvärr ingen gjutstämpel.
Lasse

Ulferic
2007-04-19, 19:21
Tiden brister ibland. Har haft mycket annat att syssla med ett tag men nu är jag ikapp. Någon munk äger jag faktiskt inte. Jo, en har jag men den är i koppar. Däremot finns ett antal laggar av olika ålder och utseende. Blev en något suddig bild. Helst skall det gjutna jag köper vara märkt enligt bild 2.

Hektor
2007-04-19, 21:23
Det var ju intressant att jag är så udda i fallet. Man får väl säga att det är ett gott betyg, inte för mig utan för järnet eftersom det då måste vara rätt ovanligt.
Får plocka fram ett järn som har lite annorlunda form än dom U... visar, lite mer primitivt. För min del är primitiviteten viktigare än märkning.

Björn L
2007-04-19, 22:34
Sambon tyckte jag var makaber när jag hade med mig kameran till kyrkogården i Borgvik härom helgen :o kanske var det lite så men jag ville ta några bilder då det finns en hel del intressant där i ämnet järn..

Björn L
2007-04-19, 22:39
Några till.. (de är mycket större i verkligheten än vad bilden ger sken av)

LasseC
2007-04-20, 11:39
Sen sista var mycket speciell., men mycket talande. Det finns mycket vackra gravvårdar på våra kyrkogårdar. Jag tänker på de smidda med löv. Men är detr mest i Dalarna de finns.
mvh DG

Tingeling
2007-04-20, 12:24
Plockade fram " Svenska Järnstämplar" och hittade en stämpel som liknande din Hector, sammanskrivet HR

Snarkil Silleruds socken Värmlands län
1830 var stämpeln fastställd för stångjärn iallafall.

Tingeling
2007-04-20, 12:30
FBQ, passade på att titta efter ditt ö och det endamed en krona över och i cirkel var från Öfverum Lofta socken Kalmars län 1857 för järnmanufactur.

Tror att årtalen inte är precisa och att bruken kan ha använt märkningarna innan det registrerades.

LasseC
2007-04-20, 17:47
OK Tingeling Den hade jag missat. Fast de är väldigt snarlika:D
Snarkil har en punkt över ena "benet" i H ser jag. Men att härleda HR till snarkil är lite långsökt tycker jag, likaså deras stämpel för järnmanufaktur CTU:confused:
Men det kan ju ibland hänföras till en ägare eller en grupp. Men det är intressant med dessa järnstämplar. Jag skall till Jernkontoret bl.a. för att kolla några stämplar.
mvh DG

Hektor
2007-04-20, 21:20
Jag tackar! Just att mitt järns stämpel skulle begynna först 1865 kändes inte riktigt rätt för mig. Nu kan det vara nere omkring 1840 och då börjardet likna något som känns bra.
UlfE:s "järnbitar" tillhör den andra hälften av 1800-talet en viss skillnad enl. mitt tycke.

Hektor
2007-04-20, 21:27
Städet var ett som varit med lite, Mumsigt.

Ulferic
2007-04-21, 09:29
Det bruk som ligger mig varmt om hjärtat är naturligtvis Forsviks Bruk där jag jobbade några år på 60-talet. Är då extra kul att försöka hitta grejor med brukets namn. Ett enkelt sätt att ungefär tidsbestämma pannor och laggar är att titta på handtaget. Före järnspisens intåg i matlagningens ädla konst var skaftet/handtaget rakt. När spisen kom fick handtaget den böj som syns på den övre av bildens pannor. Varför är säkert inte svårt att lista ut. Grovt sett kan man påstå att de raka är före 1800-talets bortre ända. Vädret soligt men kallt. Skall idag placera ut gjutjärnsurnor och annat i trädgården och plantera lite blomster när tempen är stigande.

FBQ
2007-04-21, 16:53
Att min stekpanna var från efter 1857 hade jag nog räknat med. Den har klackar och rester efter 3 små fötter, men dessa är mycket väl bortslipade - troligen redan på järnbruket. Kanske gjöts pannorna för såväl järnspis som öppen eld i samma form - för att sedan modifieras efter beställarnas önskemål?

Annars någon som känner igen den här stämpeln från min plättlagg? Det ser ut som BMW, men jag är inte helt säker - den är inte så helt tydlig.

Hektor
2007-04-21, 18:50
BMW har jag inte sett tidigare i detta sammanhanget.

Här har vi en Gamling. Fråga min inte vilket som är ovansidan för den är lika platt på vilken som.
Detta är en sådan plåt som mumsig stenkaka bakades på så egentligen är det en nymodighet. Men säg vad som inte har varit nymodigheter?

Ulferic
2007-04-21, 19:14
Sökte i järnboken men BMW eller vad det står hittade jag inte.
Spär på tråden med lite trefötter. Två stycken från Forsvik och
en från Bruzaholm BZH. Den största rymmer 18 kannor så det är
en riktig bamsing.

Hektor
2007-04-21, 19:35
Aderton kannor är inte dåligt, det är ju nästan att den kommer upp i en Kannap.

LasseC
2007-04-23, 00:30
Den här skulle kunnat ligga under någon annan rubrik. Men Ni kan väl gissa på den. Den är inte hel utan det saknas ett stycke som suttit i den smala ändan.
Ganska tung massivt järn med ett hål i. Hittade den i Småland i påskhelgen. Den är förmodligen från 20-30-talet.
DG

Hektor
2007-04-23, 19:39
Vi drar till med ett "drag" för toalett med "upphöjd" vattenbehållare, brukar var av porslin på finare tegelbruk men...

LasseC
2007-04-23, 21:52
Nej Du. Jag har inte vägt den men ca 2 kg gissar jag. Lite väl tungt för ett drag. Då spolar det nog jämt. Det finns en som skriver här som bör veta vad det är :p

LasseC
2007-04-24, 09:59
Den väger 2,75 kg efter kontrollvägning.
Det har suttit ett rör på den
DG

cjf
2007-04-24, 16:33
En gammal puntel, möjligen, eller är den för stor för det?

Hirvi
2007-04-24, 18:59
Det var hål igenom såg jag nu!
Formen passar ju bra för en Navel) men tung!!
Hirvi

LasseC
2007-04-24, 21:27
Jag väntade nästan att Du skulle svara på vad det var Hirvi. Jo det är en navel modell större. Jag blev ganska glad när jag hittade den bakom en gammal hytta. Den måste ju ha legat där en herrans många år. Det är en navel från en fönsterglasblåsarpipa. Det är otroligt när man tänker på vad en sådan pipa vägde plus den stora post som anfångades för att blåsa en cylinder på ca 2-3 meter och ca 30-40 cm i diam. Jag skall se om jag har några uppgifter om storlekarna på dessa cylindrar. Jag trodde knappast att det skulle finnas några rester kvar sen fönsterglastiden.
mvh DG

Hirvi
2007-04-24, 22:20
Ja tydligen en av de största jag sett!
Vill minas vi gjorde någon cylinder, vet inte måttet säkert, Ca150-200cm lång,
Mästaren som blåste den fick stå på en jättelåda, ändå var formen längst ner i en håla i golvet, det ville till grova pipor till den tyngden!
Det värsta var för den som gjorde sista anfånget, att komma ur hålet i ugnen (ej stöta emot) två man kunde få hålla en stång emellan sig så anfångaren hade att vila på när dom gick till välshoen.

Då gick det inte med veklingar, de var tungt (och tänk på en varm pipa)
Fönsterglas förr i tiden, gjordes de inte mindre då, eller har jag fel,

Har svårt att tänka mig Skyltfönster på 16-1700 talet!

LasseC
2007-04-24, 22:33
Det var inte några veklingar. Jag har läst att det fanns hyttpojkar som sprang runt och väckte mästarna. De började nämligen jobba när glaset var färdigt och hade rätt koncistens. De kunde visst börja blåsa mitt i natten. Jag har också läst att glasmästaren själv skar sitt glas till de mått det skulle ha. Man fick betalt per "kista" glas som blev skuret. Jag har någonstans läst hur många cylindrar som de brukade blåsa. Jag får gå igenom mitt arkiv för att se vad jag har.
Men det var bra av Dig Hirvi att gissa rätt. Det är väl inte så vanligt att man får se en sådan navel idag. Det lär finnas en hel pipa i en privat samling nere i trakten i Småland.
mvh DG

Hirvi
2007-04-24, 22:40
Det var inte några veklingar. Jag har läst att det fanns hyttpojkar som sprang runt och väckte mästarna. De började nämligen jobba när glaset var färdigt och hade rätt koncistens. De kunde visst börja blåsa mitt i natten. Jag har också läst att glasmästaren själv skar sitt glas till de mått det skulle ha. Man fick betalt per "kista" glas som blev skuret. Jag har någonstans läst hur många cylindrar som de brukade blåsa. Jag får gå igenom mitt arkiv för att se vad jag har.
Men det var bra av Dig Hirvi att gissa rätt. Det är väl inte så vanligt att man får se en sådan navel idag. Det lär finnas en hel pipa i en privat samling nere i trakten i Småland.
mvh DG

Ja det vore kul med en fortsättning om fönsterglas!!!
Häng på PESare!!!!

Cylindrar har jag blåst, men aldrig öppnat dom som fönsterglas!
Storlek på cylindrar förr i tiden skulle var roligt att veta,kolla eran literatur!
Hirvi

LasseC
2007-04-24, 22:42
Jag återkommer med det jag vet och får reda på. Nu är det hunden som gäller.
Vi hörs
DG

Kecke
2007-04-24, 22:45
Jag blev så nyfiken så jag börjat läsa om fönsterglastillverkning.
Hittar en en notis om att Karlstads och Orrefors glasbruk hade de bästa glaskvaliteerna i landet runt 1900.
1901 tillverkade man vid Karlstads glasbruk rutor med en storlek av max 210x100 cm. Hur stora cylindrar behövdes för det?

Hirvi
2007-04-24, 22:51
Jag blev så nyfiken så jag börjat läsa om fönsterglastillverkning.
Hittar en en notis om att Karlstads och Orrefors glasbruk hade de bästa glaskvaliteerna i landet runt 1900.
1901 tillverkade man vid Karlstads glasbruk rutor med en storlek av max 210x100 cm. Hur stora cylindrar behövdes för det?

Det var inte illa!
Någon annan får räkna, så hörs vi av!
Hirvi

LasseC
2007-04-24, 23:01
Tillbaka. Vi kanske skall flytta fönsterglastillverkningen under glas så att det blir rätt kategori.:p
Jag skall börja läsa på så fort jag hinner.
DG

Kecke
2007-04-24, 23:01
När jag tänker efter så är det väl inte konstigare än att den bör vara minst 210 cm lång och ha en diameter på ca 32 cm.
:D

LasseC
2007-04-24, 23:06
Du får tänka på att det blir spill i båda ändarna samt även när du skränger cylindern. Du måste kanske lägga på 10 cm minst i varje ända samt kanske 10-15 cm på bredden. Vi får fortsätta funderingarna
Lasse

PS Jag lägger upp ett ämne under övrigt glas kallat Fönsterglas DS

Hektor
2007-05-20, 18:08
Är det inte som om man ser det genom ett vått fönsterglas?

hose
2007-05-22, 17:59
Og så tog han - et billede.

Hektor
2007-05-22, 19:11
Inte för att kanonerna var vackra men... vad är det för glytt som fixat till pluggen i pipan?

Hirvi
2007-06-29, 13:02
Det finns tydligen olika storlekar!
Denna är 38cm lång!
Gissa, eller vet ni vad denna lilla heter! (är till).
Hirvi

Hektor
2007-06-29, 18:02
Det har sagts mig att man högg en lax med sådan, var tydligen rätt gott om lax där den var i bruk.

Kecke
2007-06-29, 18:30
Ljuster.

Hirvi
2007-06-29, 18:56
Nej!
Har inte med fiske att göra,
mera något här på landet!
Hirvi

Hektor
2007-06-29, 19:08
Brandhake av mer primitiv modell.

Hirvi
2007-06-29, 19:22
Brandhake av mer primitiv modell.

Det trodde jag också Hektor när jag hittade den!
men på museet har dom en annan förklaring vad den var till,
den är mindre än brandhakarna! (inte till brand)
Hirvi

Hektor
2007-06-29, 20:16
Jaha då finns det bara ett alternativ till som jag kan komma på, om man tappade spannen i brunnen. Fast det är långsökt.

Hirvi
2007-06-29, 20:54
Jaha då finns det bara ett alternativ till som jag kan komma på, om man tappade spannen i brunnen. Fast det är långsökt.

Det skulle ju gå, men inte!
något för en småjordbrukare är det!
Hirvi

Hektor
2007-06-29, 21:06
Då är det säkert något som man tar en neger med.

Hirvi
2007-06-29, 21:13
Då är det säkert något som man tar en neger med.

Mera förslag!
Hirvi

Hektor
2007-06-29, 21:46
Då tippar jag på samma ändamål men för att ta en dansk neger.

Hirvi
2007-06-29, 22:39
Att det skall sitta en stång i ändan förstår väl alla!

Den kallas för HÖTAPP!
Höet staplades på höjden, i olika kvaliter, i deras trånga lador,
då stack dom in denna och drog ut den kvalite dom ville ha!
Hirvi

Hektor
2007-07-13, 22:04
Ett krås på mortel-gås.

LasseC
2007-07-22, 00:17
Måste lägga in lite i den här tråden nu när jag städade i min verkstad och hittade det här gamla låset.
DG

Hirvi
2007-07-22, 09:35
Måste lägga in lite i den här tråden nu när jag städade i min verkstad och hittade det här gamla låset.
DG

Du får ursäkta Lasse, att jag ljusade upp ditt fina lås,
ville se mekanismen!
Hirvi

LasseC
2007-07-22, 13:00
Gör inget. Jag fotade det ute när det hade börjat bli lite mörkare. Vill Du se det från något annat håll så fixar jag det.
Hälsn Lasse

Hirvi
2007-07-22, 13:20
Gör inget. Jag fotade det ute när det hade börjat bli lite mörkare. Vill Du se det från något annat håll så fixar jag det.
Hälsn Lasse

Ja vill du?
Det är fint med gammla lås!!!!
Hirvi

Hirvi
2007-07-22, 13:22
Ett krås på mortel-gås.

Mortel-gås, var en riktig rysare Hektor!
Hirvi

LasseC
2007-07-27, 23:24
Hej Hirvi
Här har Du bilderna på låset som jag lovade.
Styrpinnen (kan man kalla det så) till nyckeln är lån. Jag provade med flera nycklar som jag hade och och hålet i nycklarna var inte tillräckligt djupa.
mvh Lasse

Hirvi
2007-07-27, 23:31
Hej Hirvi
Här har Du bilderna på låset som jag lovade.
Styrpinnen (kan man kalla det så) till nyckeln är lån. Jag provade med flera nycklar som jag hade och och hålet i nycklarna var inte tillräckligt djupa.
mvh Lasse

Ja det är fina lås Lasse,
många hammarslag innan det var klart!
Tänk om låset kunde tala!
Hirvi

Hirvi
2007-08-05, 20:16
Fiffig kamin!
För sex strykjärn!
Hirvi

Beno
2007-08-05, 21:55
Inte järn och inte allmoge! Men man undrar ju hur många järn och mässing mortlar den här i keramik har förpassat tillbaks till smältdegeln
Beno

Kecke
2007-08-05, 22:12
Fiffig kamin!
För sex strykjärn!
Hirvi

Den var läcker Hirvi.
Jag blir riktigt avudsjuk. :o
Synd att Lasse C nu har åkt till Småland och inte får se denna på ett tag.

Hirvi
2007-08-05, 22:17
Den var läcker Hirvi.
Jag blir riktigt avudsjuk. :o
Synd att Lasse C nu har åkt till Småland och inte får se denna på ett tag.

Ja, synd om Lasse C!
Han kommer väl, får vi tro!
En Herrljunga-skräddare har haft den en gång!
Hirvi

Äjth
2007-08-09, 20:28
Jag skulle vilja ha hjälp att åldersbestämma detta tämligen kompletta lås. En spik och ett nyckelhålsbleck saknas. Stämmer det att det är ett kistlås, och som sambon tror, till antingen en bröllopskista eller amerikakoffert. Anledningen skulle vara att de båda kunde vara tämligen stora till formatet.
Hade ett lås tidigare med liknande mekanism med tillhörande vacker nyckel. Denna nyckel är ett snäpp bättre!

Hektor
2007-08-09, 21:36
Låset är ett högst vanligt kistlås från omkring 1850, nyckeln ser bra ut.

Äjth
2007-08-09, 21:49
Hektor, vet du varför man bemödade sig med att göra mönster på de båda delarna?

Hektor
2007-08-09, 23:44
Det berodde på att dom stora pågarna hade mönster till tusen och varför skall jag lilla bonnsmeden vara sämre.
Här har du ett lås, inge överdrifter här inte. Du förstår säkert skillnaden.

Äjth
2007-08-10, 13:15
Så detta är ett Lås?

Hektor
2007-08-10, 18:57
Det kan Damen ge sig tusan på.

Ulferic
2007-08-12, 11:46
Om jag vore fransman skulle jag säkert högt ropa "pris dans la masse" om Hektors lås.
Till Äjth. Låssmeder och klensmeders mästarstycken var just lås av oftast tre olika typer. Dörrlås, kistlås och hänglås. De lokala smederna ville väl inte vara sämre utan dekorerade låsen efter bästa förmåga.
Har någonstans även läst att orsaken till att låsen ofta var dekorativa var att de var skyddet för egendom,privat eller offentlig, och därför fick en ofta rik dekoration som egentligen inte hade med funktionen att göra.

brodertuck
2007-08-13, 21:06
Inspirerad av den här tråden letade jag lite i min fars efterlämnade gömmor där jag visste att det fanns en del järn. Hittade en del saker och undrar nu om man får rengöra och i så fall hur? Blästring är ju ett alternativ, men är det lika illa som att luta av 1700-tals möbler? Varsam stålborstning? Hur är det med ytbehandling, linolja, spissvärta eller inget alls?

Hektor
2007-08-13, 21:26
Mässingsborste, motorolja, gnidande med hand och eventuellt smörjfett är dom som kommer till användning i mitt fall.

BlåbärsPutte
2007-08-14, 12:42
Funderar på om jag borde avpatinera min kanonkula och förvara den inomhus. Far den illa av att vistas utomhus året runt? Emotser med förväntan svar från min käre Hektor i frågan.

Hektor
2007-08-14, 19:39
Vad som kan hända om den ligger ute och fryser är att den kan drabbas av en kul inflamation.

brodertuck
2007-08-14, 20:19
Inflammation i kulorna är inte att leka med!

Hektor
2007-08-14, 20:28
Broder du verkar vara rätt insatt!!!!!!!!
Men för övrigt, hur är det med leken, kan man bläddra bland dem som i en kortlek?

BlåbärsPutte
2007-08-14, 23:27
Mässingsborste, motorolja, gnidande med hand och eventuellt smörjfett är dom som kommer till användning i mitt fall.

Rekommenderar Hektor denna metod även för våffeljärn? Detta har inte använts på länge och behöver fräschas upp inför kommande ev. användning.

Motorolja ställer jag mig dock mycket tveksam till.

Reseda
2007-08-15, 11:31
Jag fick en gammal julgransfot i järn blästrad och svartlackerad. Underbart läcker blev den.
Klart att all gammal rost och annat elände ska bort.